Tashkil etilgan yili: 2017
Manzil: Toshkent viloyati, Chirchiq davlat pedagogika universiteti, Bosh bino, 409-xona.
Psixologiya kafedrasi 2017-yil 27-avgustda Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti Kengashining 1-sonli qarori bilan tashkil etilgan. Ilgari “Pedagogika va psixologiya” kafedrasi tarkibida faoliyat olib borgan bo‘lsa, keyinchalik mustaqil kafedra sifatida ajralib chiqdi. Bugungi kunda kafedra psixologiya yo‘nalishlari uchun mutaxassislik fanlarini o‘qitish bilan shug‘ullanadi.
KAFEDRANING MAQSADI VA VAZIFALARI
Kafedraning missiyasi: Psixologiya kafedrasining asosiy vazifasi talabalarning psixologik ko‘nikmalarini rivojlantirish hamda madaniyatlararo muloqot kompetensiyasini shakllantirishdan iborat.
Kafedra strategiyasi: Inson kapitalini shakillantirishning ijtimoiy psixologik omillari.
Mazkur strategiyada Oliy ta’lim, ilm-fan va inson kapitalini takomillashtirish mezonlari, inson aqliy qobiliyatini, ilmiy quvvatini, iste’dodini yanada rivojlantirish uchun zukkolik, fahm tezligi, zehn o‘tkirligi, bilimni tez egallash qobiliyati, qo‘yilgan muammolarni tez anglash, insonning ilgari his etgan hamda tasavvur qilgan barcha narsalarni esda saqlash layoqati
va mezonlariga e’tibor qaratiladi.
Maqsadlarimiz:
✔ Maktabgacha ta’lim tashkilotlari bilan hamkorlikda tashkilot tarbiyalanuvchilarining psixologik holatini o‘rganish orqali ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borish;
✔ Ta’lim muassasalari, ishlab chiqarish korxonalari va boshqa oliy ta’lim muassasalari hamda “Psixologik maslahat” xizmat ko‘rsatish sohasidagi tashkilotlar bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yish;
✔ Kasbiy sohalarga yo‘naltirilgan dasturlar va ilg‘or pedagogik usullar orqali psixologiya ta’limi sifatini oshirish.
✔ Xalqaro hamkorlikni kengaytirish – universitetlar, ilmiy jamoatchilik va ta’lim loyihalari bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yish.
✔ Ilmiy-tadqiqot muhitini rivojlantirish – amaliy psixologiya hamda psixologik tadqiqotlar bo‘yicha innovatsion markazga aylanish.
Psixologiya kafedrasini strategik rivojlantirish bo‘yicha 2021-2015 yillar uchun |
O‘QUV DASTURLARI
Kafedra bakalavriat va magistratura bosqichi talabalariga psixologiya yo‘nalishining mutaxassislik fanlari bo‘yicha darslar olib boradi.
Mehnat va muhandislik psixologiyasi
Pedagogik psixologiya va psixologiyaning o’qitish metodikasi
Psixologik konsultatsiya va psixokorreksiya
Psixologik ma’lumotlarni qayta ishlash metodlari va texnologiyalari
Rivojlanish psixologiyasi va differensial psixologiya
Boshqaruv sotsial psixologiyasi
Zamonaviy psixologiyada miqdor va sifat tadqiqot metodlari
ILMIY-TADQIQOT YO‘NALISHLARI VA LOYIHALAR
Psixologiya kafedrasi ilmiy-tadqiqot faoliyatida bir qator strategik yo‘nalishlarda ish olib bormoqda. Quyidagi yo‘nalishlar zamonaviy ta’lim talablariga javob beruvchi ilmiy tadqiqotlar olib borish, milliy va xalqaro ilmiy hamjamiyat bilan hamkorlikni kengaytirish hamda amaliy natijalarga erishishni maqsad qilgan:
— Neyrografika-ong osti darajasi: Talabalarda “Neyrografika” bilan individual ishlash ko‘nikmalarini hosil qilish hamda nazariy va amaliy bilimlarini oshirish kafedraning ustuvor yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. Psixologiyani o‘qitishda talabalar kompetensiyalarni rivojlantshirish ularning tanqidiy fikrlash ko‘nikmalarini oshirish va mustaqil ta’limga yo‘naltirilgan yondashuvlarni takomillashtirishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Shuningdek, psixolingvistik yondashuvlar asosida ta’lim jarayonini takomillashtirish bo‘yicha ham natijali ishlar amalga oshirildi.
— Biblioterapiya bo‘yicha tadqiqotlar: Kafedraning mazkur yo‘nalishdagi ilmiy izlanishlari talabalar tomonidan o‘qib, tahlil qilingan adabiyotlar asosida bibioterapiya materiallarini tayyorlash, mijoz muamosidan kelib chiqqan holda adabiyot tavsiya qila olish ko’nikmasini shakillantirishda milliy va xalqaro adabiy merosni o‘rganishga qaratilgan.
— Musiqa terapiyasi: Qiyosiy lingvistika yo‘nalishida ingliz va o‘zbek tillari doirasida bir qator ilmiy ishlar olib borilmoqda. Jumladan, paremiyalar, baynalminal so‘zlar va huquqiy terminlarning tarjima muammolari kognitiv va pragmatik nuqtayi nazardan tahlil o‘rganilmoqda .
— Tezkor diognostika-QD Psixolog loyihasi: Talabalarning kommunikativ va ijodiy ko‘nikmalarini shakllantirishga qaratilgan tadqiqotlar kafedraning muhim ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib kelmoqda. Ushbu loyiha tezkor diognostika qobilyatini rivojlantiradi hamda mijoz bilan ishlash jarayonini yengillashtiradi. Tezkor ishlash jarayonida innovatsion va ijodiy yondashuvlarni qo‘llash orqali talabalarni kasbiy yo‘naltirish, mustaqil fikrlash ko‘nikmalari rivojlantirilmoqda.
— Ertak terapiyasi: Ertak terapiya orqali bolalardagi xavotir darajasi va qo‘rquvning mavjudligini aniqlash hamda kommunikativ qobilyatini sustligini bartaraf tish va korreksiyalash, bu borada o‘zbek adabiyoti asosida milliy qadriyatlar va axloqiy ta’lim yo‘nalishida ko‘plab tadqiqotlar olib borilyapti.
Mazkur yo‘nalishlar kafedraning ilmiy-tadqiqot salohiyatini yuksaltirishga va yangi zamonaviy metodologiyalarni rivojlantirishga xizmat qilmoqda.
Kafedra ilmiy tadqiqot faoliyatining 2023-yil bo‘yicha natijalari hisoboti |
Kafedra ilmiy tadqiqot faoliyatining 2024 yil bo‘yicha natijalar hisoboti |
Psixologiya kafedrasi tarkibi
|
Eshnayev Nortoji Jumayevich f.f.n. dotsent Kafedra mudiri |
n.eshnayev@cspu.uz |
|
|
Avlaev Orif Umirovich Ps.f.dok. professor v.b |
o.avlayev@cspu.uz |
|
|
Samarova Shoxista Rabidjanovna Ps.f.n. dotsent |
s.samarova@cspu.uz |
|
|
Turaqulov Bo’ri Norboyevich Ps.f.f.d.(PhD) dotsent v.b. |
b.turakulov@cspu.uz |
|
|
Abdusamatova Shaxlo Saidmuratovna Katta o‘qituvchi |
s.abdusamatova@cspu.uz |
|
|
Yo’ldasheva Saodat Mamasaxatovna Katta o‘qituvchi |
s.yuldasheva@cspu.uz |
|
|
Raxmanova Dilfuza Uchkunovna Katta o‘qituvchi |
d.raxmonova@cspu.uz |
|
|
Tojiboyev Marat Normadovich Katta o‘qituvchi |
m.tojiboyev@cspu.uz |
|
|
Rahimova Xurzoda Kamulovna O‘qituvchi |
x.raximova@cspu.uz |
|
|
Burxanova Mavjuda Bekbutayevna O‘qituvchi |
m.burxanova@cspu.uz |
|
|
Radjabova Zuxra Mirzatullayevna O‘qituvchi |
z.radjabova@cspu.uz |
|
|
Buriyeva Kibrio Ergashevna O‘qituvchi |
k.buriyeva@cspu.uz |
|
|
Meyliyeva Mo‘tabar Sayfullayevna O‘qituvchi |
m.meyliyeva@cspu.uz |
|
|
Mirzaraximova Gulnora Ikramovna O‘qituvchi |
g.mirzaraximova@cspu.uz |
|
|
Mirkosimova Xulkar Mirobidovna O‘qituvchi |
h.mirkosimova@cspu.uz |
|
|
Burteshova Aliya Burxonovna O‘qituvchi |
a.burteshova@cspu.uz |
|
|
Dilmurodova Zilola Davron qizi O‘qituvchi |
z.dilmurodova@cspu.uz |
|
|
Madgapilova Nargiza Talipjanovna O‘qituvchi |
n.madgapilova@cspu.uz |
|
|
Umarova Shoxida Absalamovna O‘qituvchi |
s.umarova@cspu.uz |
|
|
Xusanova Nigina Baxtiyor qizi O‘qituvchi |
n.xusanova@cspu.uz |
|
|
Norova Nazokat Odiljanovna O‘qituvchi |
n.norova@cspu.uz |
|
|
Xudayberdiyev Oybek Gafurovich O‘qituvchi |
o.xudayberdiyev@cspu.uz |
|
O‘QUV-METODIK MARKAZ
Kafedra qoshida “Psixologik markaz” nomli o‘quv-metodik markazi faoliyati yo‘lga qo‘yilgan bo‘lib, ushbu markaz psixologik konsultatsiya (maslaxat) va muommolarning ijtimoiy-psixologik faol usullari (metodlari), psixokorreksiya, psixodiaknostika, psixologik usullar asosida amaliy psixologiya yo‘nalishida tadqiqotlar olib borishga, ilg‘or pedagogik texnologiyalarni amaliyotga tatbiq etishga hamda talabalarning mutaxassislik kompetensiyasini oshirishga qaratilgan. Markaz doirasida o‘quv-amaliy seminarlar, tajriba almashish dasturlari va psixologik-pedagogik o‘rganishga oid innovatsion loyihalar amalga oshirilmoqda. Shuningdek, o‘qituvchilar va tadqiqotchilar uchun o‘quv-amaliy, ilmiy-metodik qo‘llanmalar ishlab chiqish, xalqaro grant loyihalarida ishtirok etish ham markazning asosiy faoliyat yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi.
2024-yilda o‘tkazilgan ilmiy seminarlar haqida ma’lumot |
|
KAFEDRANING TA’LIM SIFATI VA BAHOLASH TIZIMI
Ta’lim sifati nazorati
Psixologiya kafedrasi ta’lim sifati nazoratini oshirish bo‘yicha ichki va tashqi monitoring tizimlariga tayanadi:
- Tashqi monitoring
Universitetning Ta’lim sifatini nazorat qilish bo‘yicha ishchi guruhi platformasi orqali ta’lim sifati muntazam tahlil qilinadi.
Turizm fakulteti tarkibidagi Ta’lim sifatini nazorat qilish komissiyasi doimiy ravishda baholash tizimi va ta’lim jarayonini kuzatib boradi.
- Ichki monitoring
Kafedraning ichki nazorati katta o‘qituvchi tomonidan olib boriladi.
Kafedra yig‘ilishlarida doimiy hisobotlar taqdim etilib, ta’lim jarayonidagi kamchiliklar va takomillashtirish choralari muhokama qilinadi.
Baholash tizimi
Talabalarni baholash tizimi kafedraning o‘quv dasturlarida batafsil yoritilgan bo‘lib, baholash jarayoni kredit-modul tizimi asosida amalga oshiriladi.
Oraliq baholash: talabalar oraliq nazorat uchun yozma imtihon topshiradilar, bu esa ularning erkin fikrlash ko‘nikmalarini tekshirish imkonini beradi.
Oraliq nazorat savollari namunasi
Yakuniy baholash: yakuniy nazorat asosiy mutaxassislik ko‘nikmala bo‘yicha baholanadi.
Yakuniy nazorat savollari namunasi
- Talabalar fikr-mulohazalari va qayta aloqa tizimi
Kafedrada talabalar fikrini tinglash va baholash jarayonining shaffofligini ta’minlash maqsadida qayta aloqa mexanizmi yo‘lga qo‘yilgan.
Apellyatsiya jarayoni: yakuniy nazorat natijalari e’lon qilingandan so‘ng 24 soat ichida, talabalar Pedagogika fakulteti tarkibidagi apellatsiya komissiyasiga murojaat qilish imkoniyatiga ega. Bu jarayon baholash jarayonida yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan noaniqliklarni bartaraf etish va talabalar fikrini inobatga olishga xizmat qiladi.
Doimiy fikr-mulohazalar: talabalarning ta’lim sifati bo‘yicha fikrlarini to‘plash uchun so‘rovnomalar va tahliliy hisobotlar muntazam o‘tkaziladi hamda murojaatlar o‘rganiladi. Bunday natijalar asosida o‘quv jarayonini yanada takomillashtirishga qaratilgan chora-tadbirlar ishlab chiqiladi.
HAMKORLIK ALOQALARI
Psixologiya kafedrasi ta’limi sifatini oshirish, zamonaviy pedagogik metodlarni rivojlantirish hamda maktab o‘quvchilari va kasb-hunar ta’limi o‘quvchilariga qo‘shimcha bilim berish maqsadida mahalliy hamkorlik aloqalarini rivojlantirib kelmoqda. Ushbu yo‘nalishda Chirchiq shahar umumiy o’rta ta’lim maktablari hamda Chirchiq shahar kasb-hunar maktabi bilan hamkorlik yo‘lga qo‘yilgan.
- Oflayn va onlayn seminarlar: Kafedra o‘qituvchilari tomonidan o‘qituvchilar va o‘quvchilar uchun doimiy ravishda seminarlar va mahorat darslari tashkil etilmoqda. Bu tadbirlar zamonaviy psixologik yondashuvlarni targ‘ib qilish, psixologiyani o‘qitishning innovatsion metodlarini amaliyotga tatbiq etish hamda ta’lim sifatini oshirishga qaratilgan.
- Metodik ko‘mak va tajriba almashish: Hamkor maktab va kasb-hunar maktablarida psixologiya bo‘yicha maslahat va treninglar muntazam tashkil etilib, mahalliy o‘qituvchilarning malakasini oshirish hamda o‘quvchilarning psixologik bilimlarini rivojlantirishga hissa qo‘shilmoqda.
- O‘quvchilarning kompetensiyasini rivojlantirish: Hamkorlik doirasida nazariy va amaliy psixologiyani o‘rganish bo‘yicha mahorat darslari va amaliy mashg‘ulotlar olib borilib, o‘quvchilarning psixologik sog’lom muhitini oshirish bo‘yicha tavsiyalar berilmoqda.
Kafedra mahalliy hamkorlikni yanada kengaytirish hamda psixologiyani o‘qitishning ilg‘or usullarini ta’lim jarayoniga integratsiya qilish maqsadida yangi loyihalar va tadbirlarni amalga oshirishni rejalashtirmoqda.
UPI (Universitas Pendidikan Indonesia, Indoneziya)
UPI bilan hamkorlik aloqalari doirasida ikki tomonlama shartnoma imzolangan.
UPI delegatsiyasi universitetimizga tashrif buyurgan, hamkorlikni rivojlantirish bo‘yicha uchrashuvlar o‘tkazilgan.
Bizning delegatsiya UPIga tashrif buyurib, universitetning ta’lim tizimi bilan tanishgan.
Ushbu hamkorlik doirasida “Research Methodology” va “Guest Lecturer” kabi loyihalar amalga oshirilmoqda.
UFE (Ural Federal Universitet, Rossiya)
UFU bilan hamkorlik aloqalari doirasida ikki tomonlama shartnoma imzolangan.
UFU delegatsiyasi universitetimizga tashrif buyurgan, hamkorlikni rivojlantirish bo‘yicha uchrashuvlar o‘tkazilgan.
Bizning delegatsiya UFUga tashrif buyurib, universitetning ta’lim tizimi bilan tanishgan.
TALABALAR HAYOTI
Kafedra qoshida talabalarning psixologiya fanini chuqurroq o‘rganishiga hamda sog’lom psixologik muhitni shakillantirishga yo‘naltirilgan to‘garaklar tashkil etilgan. Ushbu to‘garaklar orqali talabalar:
✔Psixologiyani o‘rganish bo‘yicha interaktiv mashg‘ulotlarda ishtirok etishlari mumkin;
✔Amaliy psixologik ko‘nikmalarini rivojlantirish va bilim darajalarini oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar;
✔Mustaqil ravishda psixologik ko‘makka ehtiyoji bor mijozlarni qabul qilib olishga tayyorgarlik ko‘rishlari mumkin.
Bu klublar doirasida talabalar ishtirokida turli debatlar, tanlovlar va seminarlar o‘tkazilib, ularning psixologiya yo‘nalishi bo‘yicha egallagan bilimlarini real muhitda rivojlantirish imkoniyati yaratilmoqda.
Kafedrada individual ta’lim faoliyati yuqori saviyada tashkil etilgan. Talabalar o‘zlarining ilmiy izlanishlarini boshlash va kafedra professor-o‘qituvchilari bilan ilmiy ishlarda hamkorlik qilish uchun mazkur havola orqali ariza topshirishlari mumkin:
Ilmiy faoliyatga yo‘naltirish
Kafedra professor-o‘qituvchilari talabalar va tadqiqotchilarni ilmiy faoliyatga yo‘naltirish bo‘yicha individual ta’lim muhitida ishlash uchun maxsus ilmiy planshetlar ishlab chiqqan.
Talabalar o‘z ilmiy maqolalari, tadqiqot ishlari va innovatsion g‘oyalari bilan ilmiy konferensiyalar va loyihalarda ishtirok etishlari mumkin.
Amaliyotchi psixolog tayyorlash va kasbiy rivojlanish
Markazda oliy ta’lim tizimi professor-o‘qituvchilari, talabalari va aholining psixologik madaniy saviyasini ko‘tarishga qaratilgan. Bu jarayonda talabalar psixologik metodikalar asosida psixologik maslahat yoki muommoli vaziyatlarda yordam berish malakalarini shakllantirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar
Kafedra qoshida talabalar uchun ijtimoiy faollik va ijodiy rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash maqsadida turli tanlov va loyihalar yo‘lga qo‘yilgan.
- “Psixologiya kafedrasi professor-oʻqituvchilarining o‘quv qo‘llanmasi nashr etildi” – “Maxsus fanlarni oʻqitish metodikasi” oʻquv qoʻllanmasi,
- “Xalqaro hamkorlik” – Ukrainalik olima Vera Chudakovaning tashrifi,
- “O‘qituvchi va murabbiylar kuni” ga bag‘ishlangan tantanali tadbir” – “Ilm tashabbuskori” nominatsiyasi
- “Nishonlaymiz” – “Xalqaro psixologlar kuni”,
- “Talaba manfaati” – Psixologik trening va enerjayzer o‘yinlar,
- Individual ta’lim va psixologik yordam asosidagi tadbirlar.
Ushbu tadbirlar orqali talabalar ijtimoiy va madaniy faolligini oshirish, bilim ko‘nikmalarini mustahkamlash va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish imkoniga ega bo‘ladilar.
KAFEDRA STATISTIKASI VA NATIJALARI
Psixologiya kafedrasining strategik rivojlantirish bo‘yicha 2025-yil uchun |
BIZ BILAN BOG‘LANISH